Rätar ut frågetecken

Eftersom rykten och spekulationer gärna sprids som en skogsbrand i den här delen av världen ska jag nu räta ut eventuella frågetecken - så står det sedan alla fritt att tolka informationen - eller kanske rent av ställa eventuella frågor direkt till mig! 
 
1: Vad hände med Prisse? 
 
Jo, han smet ut en en kväll, öppnade dörren och tog en lov på egen tass, under detta lilla äventyr lyckades han skada sitt vänstra öga på ett eller annat vis. Ögat blev först bättre med hjälp av koksaltspolning och lite Viscotears (tårsubstitut). Efter ett par dagar blev han dock snabbt försämrad och blir tyvärr bedömd med ett i veterinärens tycke sekundärt glaucom (med tanke på ålder och anamnes). 
 
Vi valde att låta honom slippa genomgå operation och att anpassa sig till ett enögt liv vid hans ålder och släppte honom fri. Ett mycket tungt beslut men som ändå kändes som det rätta för både mig, Johan och Pelle - trots att det slet hjärtat ur kroppen. 
 
Jag har valt att inte selektera ut hans valpar - baserat på hur det ser ut runt om i övrigt - utan se hur de utvecklas och vilka styrkor och svagheter de kommer att ha ur avselsynpunkt som vuxna och klara - det är MITT beslut som uppfödare och ett beslut jag står rakryggad för! 
 
 
2: Jag har tagit en hane från Finland - en del i ett samarbete med kennel Rocbee som jag är mycket glad och tacksam för.
Grabben i fråga heter Rocbee Ursa Major hos oss kallad "Grizzly" (tidigare i Finland kallad Mauri)
Han har för mig många "welshkvalitéer" som jag värdesätter högt och i min avel försöker måna om så gott jag kan - men som hos ALLA andra hundar finns det även nackdelar. I Grizzlys fall är det en tandavvikelse - han har en övertalig insiciv i nederkäken. Han har ett korrekt saxbett i övrigt. Det är så klart något att ha med i beräkningen och att följa upp i nedärvning - precis som allt annat man väger in hos ett avelsdjur - men inget som utesluter honom ur avel. 
 
Jag har tagit in Grizzly främst för min egen skull - för vad jag önskar och behöver för att kompletter mina egna tikar - för vad jag tror på och vill stärka hos rasen. Jag väljer i det här fallet att hans fördelar väger tyngre för MIG.  Om någon annan tycker om honom och finner honom intressant för avel är ni välkomna med era frågor kring honom och tro mig - ni kommer få helt ärliga svar!
 
 
Med detta sagt hoppas jag ha rätat ut några frågetecken till utropstecken! Passar sedan på att önska God Jul. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0