Det är aldrig för sent att börja om

Jag tycks ha en förmåga att ständigt låta bloggen "ligga i träda" 🙈 Ett resultat av för få timmar på dygnet 🙄 Nåväl man kan alltid göra ett nytt försök till Bot & Bättring - så håll till godo - här kommer ett lååångt inlägg! 
 
I början av 2019 (jojo jag veeet det är ett år sedan...) tog jag ett beslut att förverkliga en dröm jag länge vårdat i mitt hjärta - en önskan och vilja som hållits tillbaka av en dålig självkänsla. Men med hjälp av en mycket god vän (och tillika valpköpare) gjorde vi båda äntligen slag i saken och anmälde oss till en intensivkurs för jägarexamen!!!
 
 
En tid av läsa-läsa-läsa inleddes. Det finns mååånga "måsar och gåsar" 🦆🦢 liksom massor av andra djurarter att lära sig om.
 
För att inte tala om lagar, regler, vapen, kalibrar och dimesioner av allt ;) Jösses hann jag tänka mer än en gång... men också så spännande och intressant.
 
Så en aningen kylslagen 2:a Maj var det dags att stråla samman, jag, min vän Johan och resten av våra kurskamrater, för fyra intensiva dagar hos ForsWards Hund & Jakt i Getåsen.
 
En hel del pirr i magen och massor massor av spänd förväntan inför det hela. Jag kan inte annat än av hela mitt hjärta rekommendera att ta sin jägarexamen just på det här viset - just på den här platsen  💚 Så otroligt kunniga instruktörer - sådana som lever och andas sin natur och sin jakt och som delar med sig av helheten från djupet av sina hjärtan! 
 
Hela kursen kantas av just helhet - hur man tar hand om, förvaltar och förädlar. All mat vi åt var vilt och fantastiskt tillagat - väl så viktigt med bra mat under långa, intensiva dagar. 
 
Teori varvas med praktiska övningar och förevisningar av t ex fällfångst och bulvanjakt och så klart skyttet - och allt som hör därtill! Hör och häpna - jag ÄR inte varken skotträdd eller skottberörd 🤣
 
 
Avståndsbedömning var nåt vi diskuterade och övade oss mycket på - inte så lätt som man vill tro... Lugna, tydliga skytteintruktörer med ett ständigt leende på lut hjälper kärringar som inte tror på sig själv långt på vägen - å ser man på!! Jag KUNDE skjuta! 
Dagarna rusade fram och vi fick med oss massa upplevelser att spara på. Nu kan vi ta rätt på olika fåglar och göra dem klara för tillredning. Likaså flå en bäver 👌 Alltså - vilken otrolig päls!! Så tät så tät och LEN. God att äta var den också - vilket vi fick erfara på sista kursdagens lunch. 
 
Många glada skratt och diverse diskussioner. Ett visst mått av nervositet och tävlingsdjävul samt i alla fall ett rejält glädjevrål bjöds - och hem rullade jag med ett stort leende och en rejäl boost för självkänslan 💪😍 Laddad på fler än ett sätt för nya äventyr - med nya målbilder! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0